De Britse
singer-songwriter Marika Hackman is inmiddels al enkele jaren een grote
belofte voor de toekomst. Dat is een predicaat waaraan je pas kunt
ontsnappen wanneer je een volwaardig debuut hebt uitgebracht en op dat
volwaardige debuut van Marika Hackman hebben we lang moeten wachten.
Nu was ik
door een aantal verrassend sterke EP’s wel heel nieuwsgierig geworden
naar het debuut van Marika Hackman en het valt me zeker niet tegen.
We Slept At
Last opent zeer ambitieus met een lastig te doorgronden song, waarin
naar hartenlust wordt geƫxperimenteerd met elektronica. Ook
in de tracks die volgen kiest Marika Hackman eigenlijk nooit voor de
makkelijkste weg en hierdoor weet ze zich te onderscheiden van de
moordende concurrentie in het genre.
Marika
Hackman maakt op We Slept At Last mooie folksongs, maar ze klinken bijna
nooit als de folksongs van haar soortgenoten. Een akoestische gitaar en
een mooie heldere stem vormen de basis van de meeste songs op We Slept
At Last, maar deze songs worden vervolgens ingekleurd met bijzonder
klinkende elektronica en voorzien van songstructuren die je niet zomaar
bedenkt.
Wanneer je
luistert naar de akoestische gitaar en het warme stemgeluid van Marika
Hackman hoor je vrij goed welke plaat de Britse singer-songwriter ook
had kunnen maken, maar ik ben blij dat ze We Slept At Last heeft
gemaakt. De mooie elektronische accenten en de vele bijzondere wendingen
in de songs van Marika Hackman zorgen er voor dat een redelijk
alledaagse folkplaat een hele fascinerende folkplaat is geworden.
Ik merk
dat ik We Slept At Last inmiddels op twee manieren kan beluisteren. Het
debuut van Marika Hackman is af en toe een plaat met heerlijk lome
folkliedjes waarbij het lekker wegdromen is, maar minstens net zo vaak
is We Slept At Last een plaat waarvan je alle geheimen, en dat zijn er
veel, wilt ontrafelen. Met name bij die laatste luisterbeurten valt
alles op zijn plaats. Zeker in combinatie met het voor het genre wat
eigenzinnige klankentapijt komt de mooie stem van Marika Hackman
uitstekend tot zijn recht en zeker wanneer de songs niet alledaags zijn
prikkelen ze de fantasie optimaal.
De
instrumentatie op de plaat blijft me verrassen. De elektronica kan bijna
vervreemdend werken, maar Marika Hackman schuwt ook rauw gitaarwerk
niet, wat in combinatie met de elektronica prachtig uitpakt. En net als
je denkt dat Marika Hackman geen traditioneel aandoende Britse folk kan
maken, pakt ze de blokfluit en de viool erbij en slaagt ze ook hier
glansrijk in.
We Slept
At Last is niet alleen een bedwelmende plaat, het is ook een donkere
plaat vol melancholie. Laat je meeslepen door We Slept At Last en een
wat weemoedig gevoel maakt zich van je meester, al is er altijd de
prachtige stem van Marika Hackman voor de gewenste troost.
Marika
Hackman is zoals gezegd al een aantal jaren een grote belofte voor de
toekomst, maar met dit buitengewoon fraaie debuut is ze de belofte
absoluut voorbij en schaart ze zich naast haar vriendin Laura Marling
onder de parels van de hedendaagse Britse folk.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Drown' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=5X0KVi9tiSk
en kopen bij Bol.com
No comments:
Post a Comment