Wanneer een nieuwe cd van Grouper op de mat valt, weet je één ding bijna zeker en hoop je vurig op één ander ding.
Je weet
bijna zeker dat Grouper het je niet makkelijk gaat maken, want dat heeft
ze eigenlijk nog nooit gedaan en je hoopt aan de andere kant dat ze je
gaat verrassen met een plaat die je niet snel of helemaal niet gaat
vergeten, want ook daartoe is Grouper in staat.
Grouper is
het alter ego van de uit Portland, Oregon, opererende Liz Harris.
Grouper maakt inmiddels al een jaar of tien muziek, maar trok in 2008
voor het eerst in bredere kring aandacht toen haar Dragging A Dead Deer
Up A Hill volkomen terecht een aantal aansprekende Amerikaanse
jaarlijstjes wist te halen.
Waar Grouper
tot op dat moment vooral experimentele muziek had gemaakt, bevatte
Dragging A Dead Deer Up A Hill een serie songs die je genadeloos bij de
strot greep. Een plaat om bang van te worden noemde ik het al weer bijna
zes jaar geleden, maar ook een plaat van een beklemmende en bijna
onwerkelijke schoonheid.
Bijna twee
jaar geleden verscheen The Man Who Died In His Boat en ook dit bleek een
buitengewoon intrigerende plaat met muziek die ik omschreef als de
muziek van The Cocteau Twins en This Mortal Coil, maar dan zonder alle
invloeden uit de jaren 80. Het
zijn hopeloze omschrijvingen waar waarschijnlijk bijna niemand iets mee
kan, maar het illustreert wel dat de muziek van Grouper verre van
alledaags is.
Haar nieuwe
plaat Ruins opent met anderhalve minuut monotone klappen, maar
vervolgens verrast Grouper ruim 35 minuten lang met uiterst ingetogen
muziek. Ruins werd opgenomen in een huis in Portugal, waar Grouper zich
een tijd lang afzonderde van de buitenwereld.
Ik heb
allerlei associaties met een huis in Portugal, maar de muziek op Ruins
kan ik er niet mee rijmen. Ruins is een uiterst sobere en aardedonkere
plaat, die voor een belangrijk deel bestaat uit twee ingrediënten: het
donkere en weemoedige pianospel van Grouper en haar fluisterzachte
vocalen. Heel incidenteel komt er nog wat elektronica bij, maar
veel is het niet.
Ruins is een
in zichzelf gekeerde plaat. Grouper speelt piano en fluistert en
mompelt haar teksten er bij. Het is, zeker in het begin, even wennen,
maar ook Ruins is al snel een plaat die je vastgrijpt en niet meer los
laat.
Ruins komt
inmiddels al voor de zoveelste keer voorbij en steeds weer word ik
getroffen door de intimiteit, intensiteit en ruwe schoonheid van deze
plaat. Ruins is geen plaat voor alle momenten, daarvoor is de muziek van
Grouper te veeleisend en te indringend, maar op de juiste momenten is
dit een plaat om te koesteren, keer op keer.
Grouper
heeft het me met Ruins wederom niet makkelijk gemaakt, maar wat heeft ze
me ook dit keer weer verrast en betoverd. Ruins is een bijzonder
moedige plaat die als je het mij vraagt hetzelfde respect verdient dat
het totaal andere Dragging A Dead Deer Up A Hill zes jaar geleden ten
deel viel. Jaarlijstjesplaat dus.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Holding':
https://www.youtube.com/watch?v=HxAHQLtN8wc
No comments:
Post a Comment