vrijdag 19 mei 2023

Be-Bop-A-Lula. Spinvis

'Be-Bop-A-Lula' is een liedje dat ik inmiddels bijna 30 jaar speel, in alle twee de bands, ex en heden. "Het is zo aardig en lief", vertellen we elkaar. Het stamt uit 1957 en toen was het vast niet zo lief. Gene Vincent is al heel lang dood. Dat maakt het des te verrassender dat Spinvis de titel leent voor zijn nieuwe langspeler. Het is inmiddels geen verrassing meer dat Spinvis op deze pagina's opduikt. Het heeft me jaren gekost, maar wij hebben een modus gevonden, waarin ik van zijn muziek kan genieten.

Erik de Jong of Spinvis, is al 20 jaar een zeer gewaardeerde naam in het Nederlandstalige segment van de popmuziek. Hij heeft daar voor zichzelf een eigen niche uitgesneden, waar hij en zijn publiek zich overduidelijk zeer thuis voelen.

Binnen die niche haalt hij absoluut het beste uit zichzelf. Be-Bop-A-Lula' luistert zo prettig weg, terwijl het tezelfdertijd complexe arrangementen kent en de teksten vaak nog steeds meer getuigen van inventief knip- en plakwerk dan van afgeronde verhaaltjes. De muziek gaat ook veel verder dan wat popmuziek genoemd kan worden. Kamermuziek in schetsen, langsfladderende violen, alsof een deur even open staat en weer sluit. Een microfoon die in de verkeerde studio staat opgesteld, waardoor we 'Kalix Berna' hier te horen krijgen in plaats van op de nieuwe van Pieter Nooten, om maar iemand te noemen. Het is allemaal voor te stellen op de wijze waarop Spinvis zijn plaat aankleedt.

De ouderwetse rock komt ook voorbij. 'Lang Zal hij Leven', kan als een moderne versie van Gene Vincent's grote hit opgevat worden. De Jong staat stil bij zijn vorderende leeftijd en kijkt zo impliciet terug op de jaren achter hem en naar de kortere tijd die hem nog rest. Het nummer swingt ter contrast uiterst prettig, zijn leeftijd even vergetend.

Promo pasfoto
'Lente '22', is een ingetogen ode aan Sniff 'n' the Tears' 'Driver's Seat'. Spinvis weet net zo lekker te swingen en zo een goede stemming in het album te brengen. Zijn wat lijzige zang wordt prachtig ondersteund door een vrouwelijke stem, die het nummer af maakt.

Ik heb de eerste platen van Spinvis niet kunnen waarderen, maar de laatste paar wel en het heeft er alle schijn van dat dit mijn favoriet gaat worden. Het is altijd moeilijk om echt te stellen, maar mijn indruk is dat Be-Bop-A-Lula' Spinvis' meest directe plaat is. Niet dat de muziek dat altijd is. Neem daar als voorbeeld 'Oogstlied' maar. De muziek komt heel direct bij mij binnen en daar ontbrak het bij mij in het verleden vaak aan. In het verleden maakte ik een bewuste keuze - Nee, dit is niets voor mij of, ja, ik moet hier misschien meer moeite voor doen. Nu niet, de songs zwemmen mijn oren binnen en mijn lijf reageert, mijn stem heeft de neiging om mee te doen. En, juist die laatste zaken krijgt Be-Bop-A-Lula voor elkaar.

Spinvis heeft mij uitermate prettig verrast. Live heeft hij dat al een keer gedaan, ergens pré-corona op Haarlems Bevrijdingspop. Nu op de plaat. Be-Bop-A-Lula is zo lekker. Zo lekker en lief als het origineel.

Wout de Natris

 

Je kunt Be-Bop-A-Lula hier luisteren en bestellen:

https://spinvis.bandcamp.com/album/be-bop-a-lula en hier

https://excelsior-recordings.com/products/spinvis-be-bop-a-lula


Geen opmerkingen:

Een reactie posten