maandag 11 juli 2022

Midnight Oil live. Koninklijk Circus, Brussel, 29 juni & Zitadelle, Berlijn Spandau, 4 juli

Berlijn, HareD
De laatste Europese shows van Midnight Oil voor mij, al blijf je nu al hopen op een toekomstige trip naar Australië, of een Rolling Stones scenario. Maar die kans is niet zo groot, een woord is een woord voor Midnight Oil, al hun hele lange carrière. Midnight Oil is een van de weinige bands wiens betekenis voor mij in de loop van mijn leven alleen maar is toegenomen, dus met een dubbel gevoel trok ik naar Brussel en Berlijn. Verheugd om mij weer twee keer geheel te kunnen onderdompelen, tegelijk met een zwaar gemoed omdat het de laatste keren zouden zijn.

Maar de vreugde overheerste. In eerste instantie waren er alleen shows aangekondigd in Engeland, Duitsland en Frankrijk. Ik had toen kaarten voor Berlijn gekocht. Daarna werden er extra concerten aangekondigd, in Brussel en Utrecht. In Brussel kon ik erbij zijn, maar wij gingen al op zaterdag naar Berlijn, net de dag van het Utrechtse concert. Dus die moest ik aan mij voorbij laten gaan. Gelukkig kent Midnight Oil een zeer harde kern van aanhangers, Powderworkers geheten (de titel van het eerste nummer op de eerste plaat), die met de band de hele wereld overreizen en zelfs live via Facebook de concerten uitzenden. Dus ik kon er wel wat van meekrijgen, net als het concert in Leipzig overigens, een paar dagen na Berlijn.

Brussel, HareD
Net als voor Wo. was Vredenburg 1995 voor mij het eerste Midnight Oil concert, in 1997 gevolgd door een optreden in The Forum in London. Door de lange break van de band (2002-2016), toen zanger Peter Garrett in de politiek zat, zijn daar maar 4 concerten bijgekomen (Paradiso in 2017,  Hamburg in 2019, deze twee). Vergeleken met Wo. heb ik wel andere ervaringen, omdat ik vrijwel het hele repertoire ken, de meeste nummers ook kan meeblèren (sorry nog, omstanders), de Facebook-groep volg, zo vooraan mogelijk probeer te staan, etc. Kortom: de belevenis en betekenis is groter.

Een van de mooie dingen aan Midnight Oil: die mannen versagen niet, maar leveren, iedere keer weer. Dus zowel in Brussel als in Berlijn was het helemaal top. Brussel (in een leuk theater dat er nog steeds als een circus uitziet) was binnen en daardoor iets intenser. Maar dat kwam ook omdat ik tweede rij stond, bijna tegen het lage podium aan. Berlijn was buiten, met een forse afstand tussen hek en podium en toen stonden we een paar rijen naar achteren.

Setlist Brussel
De muziek was een mooie mix van oud en recent werk. De nummers van de nieuwe cd Resist hielden zich erg goed in de live setting. At The Time of Writing, We Are not Afraid en Rising Seas sprongen er voor mij uit. Ik had ook graag The Barka - Darling River gehoord, maar die zongen zij net niet in Brussel en Berlijn, wel in Utrecht. Van mini-cd The Makaratta Project sprong First Nation eruit, waarvoor First Nation achtergrondzangeres Leah Flanagan naar voren kwam, in Brussel overigens langer dan in Berlijn. Sowieso zat er per show variatie in. Zo schenen ze bij de soundcheck in Leipzig een van mijn alltime favourieten In the Valley te hebben gespeeld, maar (nog) niet on stage. Gelukkig wel Read about it in Brussel, Dreamworld in Berlijn en Forgotten Years, One Country en Kosciusko tijdens beide concerten.

De mannen zijn niet stuk te krijgen. Zoals al door Wo. opgemerkt, Peter Garrett en drummer Rob Hirst leven zich uit alsof ze niet om de dag spelen, reizen (per trein als het kan) en dik in de zestig zijn. Gitaristen Jim Moginie (tevens toetsen en belangrijk muzikaal brein van de groep) en Martin Rotsey zijn wat stoïcijns, maar gaan ook gewoon door, terwijl de jonge inval-bassist Adam Ventoura prima in het geheel paste. Saxofonist Andy Bickers is een persoonlijke favoriet (ik geniet elke keer weer intens van de solo op Power And The Passion), terwijl de tweede achtergrondzangeres Liz Stringer de uitzondering is. Zij lijkt zich op een soort automatische piloot met hangen en wurgen door het concert heen te werken. Maar wellicht doe ik haar onrecht aan.  

Berlijn, HareD
De magie van Midnight Oil zit in de gezamenlijke passie en de ongelooflijk sterke nummers. Veel up-tempo werk, dat een concert tot een rollercoaster maakt. De heren sleuren je mee, laten niemand achter en zorgen voor een beleving die je zelden meemaakt. Werk uit de zeventiger en tachtiger jaren staat nog altijd als een huis, terwijl nieuw werk er naadloos inpast. Ik denk dat de oorsprong in de overtuiging zit, zoals Garrett in Brussel zei: zij geloven dat het mogelijk is om via concerten, via het collectief, de wereld te veranderen. De muziek blijft en ze blijven ook actief, alleen niet meer op tour. Dank jullie wel jongens, voor alle mooie muziek en heerlijke herinneringen, het was fantastisch.

HareD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten