donderdag 2 december 2021

No Sun. Night Jewel

Nite Jewel levert met No Sun een intiem breakup album af, maar het is ook een experimenteel en avontuurlijk album met een bij vlagen bijna minimalistische elektronische instrumentatie.

Nite Jewel was me nog niet eerder opgevallen, terwijl No Sun toch al het vijfde album is van het alter ego van de uit Los Angeles afkomstige Ramona Gonzalez. Op No Sun gooit deze Ramona Gonzalez het over een andere boeg dan op haar vorige albums. Het nieuwe album van Nite Jewel is een album dat opvalt door fluisterzachte zang en door een zeer subtiele instrumentatie. Het is een elektronische instrumentatie die uiterst sober, maar ook sfeervol is. No Sun van Nite Jewel valt direct op door een bijzondere sfeer en een uniek geluid en het album wordt alleen maar beter wanneer je het vaker hoort. Nite Jewel was me misschien nog niet eerder opgevallen, maar No Sun is een voltreffer.

De uit Los Angeles afkomstige muzikante en grafisch kunstenaar Ramona Gonzalez maakte tussen 2009 en 2017 vier albums als Nite Jewel. Het zijn albums die ik tot voor kort nog nooit had beluisterd en toen ik dat de afgelopen week wel deed, was ik geen moment echt onder de indruk. Op haar eerste albums maakte Ramona Gonzalez elektronische popmuziek vol invloeden uit de R&B en dat is over het algemeen niet mijn ding. 

De reden dat ik naar de eerste albums van Nite Jewel ben gaan luisteren is het afgelopen zomer verschenen vijfde album van Nite Jewel, No Sun. Het is een album dat ik in eerste instantie links liet liggen vanwege de op het album geplakte etiketten als elektronische pop en R&B. Het zijn overigens geen hele onzinnige etiketten, want Nite Jewel maakt op No Sun elektronische popmuziek met hier en daar een vleugje R&B, maar wat is een het spannend album. 

Ik vond Ramona Gonzalez op haar vorige albums een verdienstelijk, maar geen hele bijzondere zangeres, maar op het nieuwe album van Nite Jewel is de zang prachtig. De muzikante uit Los Angeles zingt op No Sun vooral fluisterzacht, maar wanneer invloeden uit de R&B aan kracht winnen klinkt ze ook soulvol. 

Ondanks de invloeden uit de R&B is No Sun zeker geen doorsnee R&B album en het is evenmin een doorsnee album met elektronische pop. Luister naar het nieuwe album van Nite Jewel en je hoort het grootste deel van de tijd buitengewoon fascinerende klanken, die zich steeds genadelozer opdringen. 

De zang is zoals gezegd fluisterzacht, maar het is ook zang die zich geen moment teveel probeert op de dringen. Het is wat mij betreft een verademing na al die pop, soul en R&B zangeressen die alleen maar voluit kunnen zingen. De zang van Ramona Gonzalez heeft een rustgevende werking en het is een werking die nog eens wordt versterkt door de muziek op No Sun. 

Die muziek is al even subtiel en zacht als de vocalen op het album. De muziek van Nite Jewel wordt gedomineerd door lome en vaak wat atmosferisch aandoende elektronische klankentapijten en bijzondere elektronische impulsen, die de muziek van Nite Jewel een experimenteel karakter geven. Hier en daar zijn jazzy of hiphop ritmes toegevoegd en tweemaal duikt een saxofoon op, maar over het algemeen genomen is instrumentatie op No Sun sober of zelfs minimalistisch. 

Ik was op basis van het fraaie en eigenzinnige geluid benieuwd welke producer van naam en faam achter dit album zat, maar Ramona Gonzalez tekende zelf voor deze productie en sleutelde ook haar geluid voor een belangrijk deel in elkaar. Op hetzelfde moment is ze ook nog bezig met een proefschrift en doet ze op No Sun haar best om het einde van een liefdesrelatie te verwerken. 

Zeker in de wat meer poppy tracks lijkt No Sun wel wat op de muziek van Janet Jackson uit de jaren 90 of duiken associaties met een aantal minder bekende Prince protegees op, maar het grootste deel van de tijd imponeert Ramona Gonzalez met een fascinerend eigen geluid. 

Het is een geluid dat je meeneemt naar een sprookjesachtige wereld, maar het is ook een geluid dat het uitstekend zou doen als soundtrack bij een film of documentaire. Op hetzelfde moment tekent Nite Jewel naast sferische tracks ook voor aantrekkelijke popsongs met een kop en een staart. No Sun krijgt nauwelijks aandacht in Nederland, maar het is een buitengewoon interessant, meeslepend en werkelijk prachtig album.

Erwin Zijleman


Geen opmerkingen:

Een reactie posten