woensdag 16 juni 2021

Zink. Dans Dans

De Belgische band Dans Dans imponeert op haar nieuwe album Zink met een even mooie als fascinerende luistertrip die zich niet laat vangen in hokjes en die sneller om kan slaan dan het weer.

Zink is mijn eerste kennismaking met de muziek van het Belgische trio Dans Dans en wat is het een indrukwekkende kennismaking. Het volledig instrumentale album is beeldend, dynamisch en experimenteel, bouwt torenhoge spanningsbogen op en doet continu dat wat je niet had verwacht. De ritmesectie legt een fraaie basis voor de geweldige gitaarpartijen, die echt alle kanten op kunnen en variƫren van zwoel en melodieus tot ruw en tegendraads. Het levert een luistertrip op die je 55 minuten lang bij de strot grijpt en dat bij herhaalde beluistering ook blijft doen. Het leek op voorhand niet helemaal mijn ding, maar wat ben ik onder de indruk van Zink van Dans Dans.

Zink is al het vijfde album van de Belgische band Dans Dans, maar het is vreemd genoeg pas mijn eerste kennismaking met de muziek van de band uit Antwerpen. Dat ik de muziek van Dans Dans tot dusver links heb laten liggen heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat de muziek van de band in het verleden vaak in het hokje jazz werd geduwd en dat is een genre dat in mijn eerste en ruwe schifting van nieuwe albums vaak sneuvelt. Ik ben blij dat ik Zink wel heb opgepikt, want op haar vijfde album schotelt de Belgische band de luisteraar een buitengewoon fascinerende en bijzonder mooie luistertrip voor. 

Dans Dans is een trio dat bestaat uit een stel gelouterde muzikanten. Zo kennen we gitarist Bert Dockx ook als voorman van de band Flying Horseman, maakt bassist Fred 'Lyenn' Jacques ook deel uit van de band van Mark Lanegan en kennen we drummer Steven Cassiers onder andere van de band Dez Mona. Je hoort alle ervaring duidelijk terug op Zink, waarop geweldig, maar ook met veel passie gemusiceerd wordt. 

Het volledig instrumentale Zink bevat hier en daar wat invloeden uit de jazz, maar een jazzalbum zou ik het zeker niet durven noemen. Dans Dans verwerkt hiernaast invloeden uit de rock, zeker wanneer de gitaren gruizig klinken, maar is ook geen standaard rockalbum. De band gaat immers ook nog aan de haal met inspiratie uit de psychedelica, de blues en de filmmuziek. Hiermee ben ik er nog niet, maar de belangrijkste invloeden heb ik waarschijnlijk wel benoemd en het zal duidelijk zijn dat de muziek van Dans Dans maar lastig in een hokje is te duwen. 

Ik ben lang niet altijd gek op volledig instrumentale albums, maar Zink van Dans Dans houdt me keer op keer bijna een uur lang in zijn greep. Direct in de openingstrack laat de Belgische band horen wat het in huis heeft. Het album opent met subtiele drums en bas en al even subtiel en zeer melodieus gitaarspel. De sfeer is laid-back en dromerig, maar bij Dans Dans kan het zomaar omslaan. Het zo melodieuze gitaarspel wordt van het ene op het andere moment ruw en gruizig, waarmee de sfeer van de muziek totaal verandert, tot de fraaie melodieuze noten weer terugkeren. 

Zink staat vol met dit soort muzikale hoogstandjes en angstig hoge spanningsbogen. Dans Dans slaagt er keer op keer in om beeldende muziek te maken, die het uitstekend zou doen als filmsoundtrack, maar die je ook zonder de beelden aan de speakers gekluisterd houdt en dat ook nog eens makkelijk bijna een uur vol weet te houden. Zelf beelden bedenken bij de muziek valt overigens niet mee, want de muziek van Dans Dans kan sneller omslaan dan het weer op een broeierige zomerdag. 

De muziek van band overstijgt genres, maar negeert de genres niet, waardoor de eigenzinnige klanken op Zink voldoende aanknopingspunten bieden voor een ieder die het liever niet te experimenteel heeft. De ritmesectie speelt net zo vaak ondersteunend als avontuurlijk en het gitaarspel op het album is wonderschoon en verrassend veelkleurig. 

Ik blijf er naar luisteren, maar Zink wordt eigenlijk alleen maar indrukwekkender. Na mijn goede ervaringen met Zink heb ik ook de voorgaande vier albums van de Vlaamse band beluisterd. Deze zijn wat jazzier en ook wat experimenteler dan het nieuwe album van de band, dat toch net wat toegankelijker is. Zelf prefereer ik het nieuwe geluid van de band, dat voor mij nog spannend zat is en dat me iedere keer weer weet te betoveren. Wat een album!

Erwin Zijleman

Je kunt Zink hier luisteren en bestellen:

https://dansdans.bandcamp.com/album/zink

 

of luister naar onze Spotify Playlist om uit te vinden waar we over schrijven:

https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g


Geen opmerkingen:

Een reactie posten