zondag 13 juni 2021

Good Woman. The Staves

Het is een paar jaar stil geweest rond The Staves, maar het Britse trio is terug met een nieuw album waarop niet alleen ruimte is voor een nieuw geluid, maar ook voor persoonlijke verhalen.

Bij The Staves denk ik direct aan engelachtige folk vol wonderschone harmonieën, maar Camilla, Emily en Jessica Staveley-Taylor konden altijd al veel meer dan dat. Op Good Woman verwerken de zussen het nodige persoonlijk leed en komen ze bovendien op de proppen met een voller en veelzijdiger geluid, waarin ook ruimte is voor invloeden uit de pop en rock. De gouden keeltjes zijn er gelukkig ook nog altijd en staan ook op Good Woman weer garant voor vocaal vuurwerk. The Staves hebben altijd gezocht naar uitstapjes buiten de gebaande paden en doen dat ook weer op Good Woman, dat zomaar kan uitgroeien tot het sterkste album van het drietal.

Good Woman is het derde reguliere album van het Britse trio The Staves. De zussen Camilla, Emily en Jessica Staveley-Taylor brachten hiernaast een live-album en een aantal prima EP’s uit, maar maakten wat mij betreft de meeste indruk met het in 2017 verschenen en samen met het New Yorkse muzikantencollectief yMusic gemaakte The Way Is Read, waarop de gouden keeltjes van de Britse zussen werden gecombineerd met de bijzondere klassieke klanken van yMusic. 

The Staves houden sowieso wel van bijzondere samenwerkingen, want voor hun debuut wisten ze niet alleen de roemruchte Britse producer Glyn Johns, maar ook zijn zoon Ethan te strikken, terwijl Justin Vernon (Bon Iver) plaats nam achter de knoppen bij de opnames van het tweede album van het Britse drietal. 

Het deze week verschenen Good Woman is de opvolger van het vier jaar geleden terecht zo bewierookte The Way Is Read, waardoor de lat flink hoog ligt. De Britse zussen hebben inmiddels de nodige levenservaring opgedaan en kregen te maken met pieken en zeker ook dalen. 

Het heeft zijn invloed gehad op de muziek van het drietal, want na een lange pauze keren de zussen Staveley-Taylor terug met een volwassener en veelzijdiger geluid. Waar we in het verleden vooral drie engeltjes mooie folksongs hoorden zingen, slaan Camilla, Emily en Jessica op Good Woman hun vleugels uit en laten ze het gevoel nadrukkelijk spreken. 

In het verleden slaagden de Britse zussen er in om aansprekende producers en muzikanten te strikken en dat is ze ook weer gelukt op hun nieuwe album. Niemand minder dan John Congleton (St. Vincent, Angel Olsen, Chelsea Wolfe en vele anderen) tekende immers voor de productie van Good Woman, dat duidelijk anders klinkt dan zijn voorgangers en de hand van de topproducer verraadt. 

Invloeden uit de folk hebben een stapje teruggedaan en hebben plaatsgemaakt voor invloeden uit de pop en de rock, die meer dan eens herinnert aan het geweldige debuut van Wilson Phillips. Natuurlijk hebben Camilla, Emily en Jessica Staveley-Taylor hun sterkste wapen niet achter zich gelaten. Ook op Good Woman schitteren de drie zussen met wonderschone harmonieën, maar ze worden minder vaak ingezet dan op de vorige albums van het drietal. 

Het grootste verschil hoor je in de instrumentatie, die een stuk veelzijdiger is geworden. The Staves kunnen op Good Woman uit de voeten met stevige gitaren en een veel voller klinkend geluid dan we van ze gewend waren, maar gelukkig doen deze gitaren regelmatig een stapje terug, keren de akoestische klanken van de vorige albums terug en imponeren de zussen Staveley-Taylor weer met engelachtige vocalen. 

Die gingen me na een tijdje ook wel wat tegen staan en ik ben daarom blij met het wat vollere en vooral ook veelzijdigere geluid van The Staves. Camilla, Emily en Jessica Staveley-Taylor laten horen dat ze een paar jaar ouder zijn geworden en de schattige folkmeisjes van weleer achter zich hebben gelaten. Deze folkmeisjes zijn getransformeerd in volwassen muzikanten die open staan voor meerdere invloeden, maar die ook nog altijd beschikken over een uitstekende smaak en ook nog eens de sterren van de hemel zingen. 

Voor folkpuristen is het misschien net wat teveel pop en rock hier en daar, maar een ieder die folk bij voorkeur niet al te traditioneel heeft, maar wel een zwak heeft voor harmonieën, zoals ik, is Good Woman een geweldig album.

Erwin Zijleman


Luister naar onze Spotify Playlist om uit te vinden waar we over schrijven:

https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten