woensdag 19 februari 2020

Politiek & Liefde. Eva van Manen

Sommige albums liggen buiten mijn comfortzone. Sommige? Vele natuurlijk, maar die hoor ik nooit. Politiek & Liefde van Eva van Manen is er een die wel in mijn oren terecht kwam. Laat ik het moderne popmuziek noemen dat zij op het album presenteert. Liedjes, maar met invloeden uit de dance, rap en hiphop er onder. En laat dat soort muziek dus ver buiten mijn comfortzone liggen over het algemeen.

Ik kreeg de cd enige weken geleden toegezonden en als een regel geef ik ze allemaal een kans en soms zelfs een tweede. Wat me opviel was een soort opgewektheid, zelfs humor, die met mate over het album is uitgespreid. Het maakte dat ik nog eens ging luisteren en nog eens. Daarnaast viel het album ook in algemene zin in de smaak in huis, merkte ik.

In de pers gaat het al wekenlang over Eefje de Visser en haar nieuwe album 'Bitterzoet'. Ik heb het nog niet opgebracht er naar te luisteren. In het verleden had ik tot nu toe niets met De Visser. Over Van Manen heb ik nog niets gelezen. Dat is onterecht, want Politiek & Liefde is zeker gewaagd aan de albums van Aafke Romeijn bijvoorbeeld.

Politiek & Liefde is het eerste album van Eva van Manen. Een waar ze getuigt van de groei die een mens doormaakt in het leven. Van de stelligheden van de jeugd en jonge volwassenheid naar de twijfel daaraan en de nuances die het vergaren van meer kennis en ervaring met zich meebrengt.

Promo photo: Jitske Nap
Het album is in principe geheel door haarzelf gemaakt. De zang, beats, keyboards, gitaar zijn allemaal van haar. Opgenomen met Igor Wauters levert het een album op dat prettig in het gehoor ligt. Misschien ietwat eendimensionaal, maar uiterst prettig. Het enige minpunt vind ik 'Huil Niet'. De mannenstem is grappig, maar alleen de eerste keer. Al kan ik het me voorstellen dat dit uit het leven van Eva van Manen gegrepen is. Als dat zo is, dan is Politiek & Liefde de fraaie, symbolische middelvinger.

Nee, ik zal dit album nooit warm tegen mijn borst drukken, maar het is een album dat ik met veel plezier wil helpen een zetje te geven, omdat het dit verdient. Politiek & Liefde is interessant, regelmatig warm en teksten die mooi vloeien en goed zijn om naar te luisteren. Het zijn mooie verhalen, persoonlijk en vertaalbaar naar de eigen situatie. Met een song als 'Hoop Met Jou' scoort ze zelfs helemaal. Goed gedaan dus.

Wo.

Je kunt Politiek & Liefde hier beluisteren en kopen:

https://evavanmanen.bandcamp.com/album/politiek-liefde-2


of luister naar onze Spotify Playlist en ontdek waar we over schrijven:

https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g

Geen opmerkingen:

Een reactie posten