vrijdag 7 februari 2020

Jack Poels. In de Achtertuin. Single Vandaag uit bij Snowstar Records

Snowstar Records komt de laatste tijd met zoveel nieuwe uitgaven dat ik het niet kan bijhouden. Ja, oké, ik heb een redelijk druk leven naast de muziek, maar toch!

Jack Poels is de zanger van Rowwen Hèze, een band die ik als Limburger natuurlijk wel ken. Maar fan ben ik nooit geweest. Te wild naar mijn smaak en te rechttoe-rechtaan. Mijn vrienden gingen uit hun dak en ik stond er geamuseerd naar te kijken. Wil je nog een biertje? Dat was het. Leuk, goed ook, maar niet mijn ding.

Maar dit solowerk van Jack Poels is andere koek! Gé Reinders moet op zijn tellen gaan passen!
Ik vond de eerste single ‘Elf Oaver Elf’ al geweldig (luister de Kairos van gisteravond terug), maar dit nummer greep me direct bij de strot.

Het is een minimalistisch singer-songwriterliedje. Twee gitaren en een doorleefde stem. Een simpele tekst. Gezongen in het rauwe dialect van een mens die het niet voor niets heeft gekregen. ‘Kom terug’, zegt die stem. Tegen zijn kinderen? Die de wijde wereld ingetrokken zijn! Als je me nodig hebt, ben ik er voor je. Wat er ook speelt, kom terug!
Het klinkt simpel, maar het is zo ingewikkeld. De trots van een ouder die zijn kinderen grootgebracht heeft, klaargestoomd voor de grote wereld. Ze staan op eigen benen! En het verdriet van het loslaten, de eenzaamheid van het te grote huis met de kamers die langzaam sterven omdat er niet meer in geleefd wordt. De twijfel: zeur ik te veel? De blijheid als ze zich weer een keer laten zien. De zorgen. En wat als ze echt weggaan, emigreren of aan de drugs raken?

En er zit ook een niet-uitgesproken echo in: de onzekerheid van de jongvolwassene die de wijde wereld intrekt en al het vertrouwde loslaat. Zich soms moest losscheuren om überhaupt weg te komen en dan twijfelt: was dit te hard? Heb ik me te ver verwijderd? Ben ik te ver afgedreven? Kan ik nog wel terug?

‘Kom terug!’ zeggen die rustige stem en die rustige gitaar.

Maar echt, Jack, het is eigenlijk heel simpel. Om echt terug te kunnen komen moet je eerst echt weg zijn geweest. Laat ze los!

.No

Je kunt In de Achtertuin hier kopen en beluisteren:

http://www.snowstar.nl/release/in-de-achtertuin-single/


of luister naar onze Spotify Playlist en ontdek waar we over schrijven:

https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g

Geen opmerkingen:

Een reactie posten