vrijdag 24 november 2017

Schorum Uut De Skiettente. Bökkers

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha! Moet ik dit serieus nemen? Nee, natuurlijk niet. Mag ik dit heel lekker vinden. Ja, natuurlijk. Het is alsof de (klein)kinderen van Normaal de koppen bij elkaar hebben gestoken en goed geluisterd hebben naar de muziek van (groot)vader en wat tijdgenoten zoals Herman Brood en anderen en dat alles in een blender hebben gegooid. Schorum Uut De Skiettente kwam er aan de andere kant uit als smoothie uit. Heerlijk, sappig en vol van smaak.

Rock and roll, classic rock is wat de klok slaat. De klok op rock met andere woorden. Bökkers is een stuk steviger dan Normaal. ZZ Top, Aerosmith en 'Bad Case Of Loving You' het zit er allemaal in. Samen met een vuige gitaar sound, een tinkelende piano of een vette Hammond sound, rockt de basis van drums, bas en ritme gitaar stevig door. Dat alles gezongen met een Achterhoeks accent en de tongval van Buizen Beerend.

Enige research vertelt mij dat Bökkers uit Salland komt. Dat is de Achterhoek niet. Mijn westerse oren helpen hier niet. Dat er sprake is van een directe invloed lijkt mij wel duidelijk.

Wat Bökkers voor elkaar krijgt, is dat er een feestje gebouwd wordt op plaat. Een feestje dat door JB Meijers in zekere banen wordt geleid en uitermate herkenbaar klinkt zonder voorspelbaar te worden. Dit fijne lijntje weet de band feilloos te snuiven, eh, bewandelen. De beuk gaat er in vanaf de eerste noot en wordt het hele album lang volgehouden. Ik probeer me een liveshow voor te stellen en zie eigenlijk alleen maar bierdouches voor mijn ogen, die klotsen uit de hoog gehouden glazen, terwijl alle lijven tegen elkaar aan staan te springen. Dit lijkt mij de enige juiste vertaling van het woord feest op plaat.

Ik begon met de vraag of ik dit serieus moest nemen. Het mooie van Schorum Uut De Skiettente is dat de band zichzelf ook niet serieus neemt, maar daarna alles doet om perfect te klinken. Een perfecte groove neer te leggen om op te springen. Een beat om te voelen in alle vezels. Daarmee maakt het een vrij perfect album in dit genre, waar iedere fan van die grote Amerikaanse bands direct op aan zouden moeten slaan. Zaal Takens zal heel snel te klein zijn.

Wo.

Je kunt hier luisteren naar 'SOS Op De SMS'

https://www.youtube.com/watch?v=Klm3ZWP5k1M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten